04 October 2010

Senior?!?!?!

Erm, nak luah perasaan.

Aku ni dari zaman sekolah tak berkira sangat pangkat senior-junior nih. Kalau stakat beza umo 2-3 tahun, bagi aku adalah sebaya. Sebab apa? Sebab masing-masing pun lahir zaman yang sama. Pemikiran pun sezaman walaupun ko lebih sikit laa makan garam which make u closer to diabetes and all the penyakits hakhakhak - ok, tak funny!.

Zaman sekolah dulu, dengan junior memang aku tak berkira sgt. Aku still respect them and their opinions and their rights. Takdelaa aku bodo-tuli jadi raja sebab aku SENIOR! And dengan senior pun, sama...aku respect them and their opinions and their rights. Sama je macam junior.

Masuk alam keje, I have to face realiti ada collegue yang lebih muda tapi dah senior dari aku. Meaning, dia keje dulu dari aku. So, obviously aku kene respek sebab ko tau lg banyak dari aku. Tapi tu tak bermaksud smpai kiamat aku akan lebih bodo dan kurang pengetahuan dari ko. Jadi, jangan nak berlagak pandai. Aku pun tak boleh berlagak pandai sebab ada junior2 bawah aku yang tak mustahil akan jadi lebih expert dari aku. Betol tak?

Ok, entri ni bukan nak bambu junior-umo-tapi-senior-pengalaman. Tapi aku geram dengan seorang senior-umo-dan-pengalaman-tapi-tetap-haram-jadah! Pe hal laa lu beb!

Ni adalah bersangkut paut dengan pekerjaan. Aku memang agak bertanduk jugak laa dengan seorang senior-umo-dan-pengalaman nih.

He expects people to respect him just because u've been working here longer compared to others (alaa...senior 2-3 tahun je). So, sila terima kenyataan when newcomers expect you to know more since u got all the experience. U kan senior....

Ish, aku tak bleh terima. Dont expect people to respect you bodo2. Aku susah nak respect orang bodo2 je. Maksud aku, respect yang 'semacam' sampai aku nak kena besopan santun, ikut je cakap ko without any justification, angguk kepala tiap kali ko cakap (konon macam ko tau semua mende) etc. Hangen2!

Aku pun ada kurang. That's the fact. Tapi bagi aku...tak payah laa nak berkira sangat senior-junior ni kalo beza takat 2-3 tahun. Kita dulu membesar tengok kartun yang sama, dengar lagu yg sama, lenggok bahasa pun sama, bawah pimpinan PM yang sama...bukan nye ko lahir zaman perang pun. Takde bezanya kita ni. Sama aje...

Tapi ko tetap kena jaga air muka ko sebagai seorang yang lebih senior. Jangan laa nampak sangat bodo....kang camne orang nak respek? Please think, plan, do and act like seorang yang dah ada pengalaman.

Aku hormat orang tak kira berapa umur. Aku hormat orang yang ada pengalaman lebih dari aku. Tapi bila dah berumur lebih sket dari aku dan ada pengalaman lebih sikit tapi tetap macam haram jadah...patutkah aku letak otak aku kat lutut macam ko jugak? Puhlizzz...tu seb bek pangkat ko tak lebih tinggi dari aku, kalau ko dh naik pangkat nnti...sila laa rajin belek2 buku 'how to gain respect' yer...

Sekian.

Erm...aku konpius dengan apa yang aku rasa sekarang. Geram, sakit ati, kecewa, hangen...etc.

2 comments:

  1. ak rs die jdk cmtu sbb die trlbih mkn gula kot...
    kene diabetes kowt..muahahaha..(jahat aku)

    ReplyDelete
  2. kotttt....ko sile jgn jd cenggitu yerr

    ReplyDelete