06 December 2010

+ Job Offer +

Tajuk macam aku nak offer orang kerja ekkk?

No!no!no! Haruslah pasal orang yang offer aku kerja.

Last week my-old-pal from zaman 'Uni' in Japan called me. Honestly, I was quite surprised. We haven't contact each other via phone for quite some time now. Through 'mukabuku' ke, sms ke or sampaikan salam thru friends tu adalah. The last time I saw her was during her wedding. Sekarang anak dia dah boleh berlari kot....still, belum jumpa lagi.

She called during MY ofis hour. Haruslah kepelikkan kan? Yerla, must be something quite urgent kan? Kalau nak sembang2, pe ke hal nak tepon time ofis. Betul tak?

Haihhhhh....mukadimah panjang.

Ekceli, she called me to offer me job in her international IT company. She told me when she first heard about the offer, dia terus teringat kat aku. Auwww...i'm flattered!

She well aware kat mana aku keja as-what and since-when. Tapi dia tak tau kenapa I chose to kerja kat tempat sekarang. Dia tak paham nape I would stay kat tempat sekarang sedangkan there are few better opportunities lagi kat luar sana...

Her : Ko ok ker kerja kat sana?
Me : So far...nothing much to complain
Her : Napa ko kerja kat sana? Sini lagi masyukkk...Aku gerenti ko bleh demand.
Me : Aku pun tak tau. Tapi aku boleh buat kerja ni. Entahlah...other than long-term security, aku satisfied dengan what I've achieved here...
Her : Tapi sayang **nda. If you come and work here, aku jamin you can get at least 4.5k above basic and more. After few months, you can get even higher than that. With your experience in previous company, rugi wehhh... No hectic hours, no stay back, tak kacau weekend bla bla bla...
Me : Kalau tang duit...memang takleh nafilah. Memang kaya duk sana. (mata aku dah $$$$$). Erm...tapi aku ok kat sini. InsyaAllah kalau rezeki aku kat sana nnti..tau2 ko nampak aku dah tepacak kt sana.
Her : Offer ni HOT **nda...aku offer ko dulu.
Me : Erm..biar aku fikir dulu (huhuhu dah goyah dah hati....wuwuwuwu)
Her : I cannot gerenti you that. Orang berebut2 nak ni...once it opens to org lain, susah dah.
Me : Mungkin bukan utk aku...


Sob!Sob!Sob!

Erm...bila dok bayangkan tang income yang berganda-ganda dari apa yang aku dapat sekarang, boleh sewel aku. Dulu kerja lama pun, walaupun gaji tak laa setinggi yang dia offer tu, tp itu pun aku dah rasa mewah dah. Bila tukar kerja yang gaji lebih rendah ni, for few months gak laa aku terbabas. Dulu kredit kad aku tak penah mis bayar. Sekarang ni...erm, entah bila boleh langsai.

Sungguhpun macam tuh, walaupun aku dah tak boleh mewah cam dulu, tapi nape hati aku tetap kat sini? Padahal aku slalu gak komplen kat sini tak mcam tempat keja dulu la, lecehlah, bengonglah, menyusahkan lah etc-etc-etc-etc. Lagi-lagilah kalau ada si anu tuh. Tensen. Hujung bulan aku terasa gak duit dalam bank sikit. Nak menyimpan pun berkira-kira...erm......

Kerja dulu ngan sekarang memang banyak beza. Kat kompeni dulu, aku suka sebab environment yang kompetitif. Tapi after few years, aku dah boring sebab aku punye achievement dah mendatar. Tak fun lagi dah. Kerja sekarang plak? Tak nak komplen lagi. Aku akan komplen bila aku kerja kat tempat len nti. Erm, entah2 smpai pencen pun aku kt sini lagi. Wallahuahlam.

Walau apa pun kerja aku, dimanapun aku kerja...aku cuma harap Allah swt akan berkati setiap rezeki aku, kurniakan rasa cukup pada diri aku, ujudkan rasa kesyukuran dan yang paling penting...supaya aku sentiasa muhasabah diri untuk lakukan yang lebih baik dari sebelum nih.

Nota-pisang-kaki :
Bincang dengan en.tunang. En.tunang tak kesah kalau aku stay kerja tempat sekarang walaupun gaji rendah tapi tanggungjawab besar. Asalkan aku hepi.

HEPI KERRRRRR?????

2 comments:

  1. kejap hepi...kejap mereng...kejap hepi balik...kejap tak. ontah ler...ko lak?

    ReplyDelete