15 June 2010

kesian...

Last nite I went to m4li dan4u k0ta with ab4ng and k.h3rney and the kids. Pergi lewat jugak laa because we have to wait for k.h3rney and t4sha to come back from salon. Yang si bibik dah sebok tanya2...nak makan luar ke tak nih. Aisehhh...saya pun tak tau laa bik. Tanyelaa bapak. Saye ikut aje.

So almost kol 10pm baru kitorang gerak. Dalam perjalanan kitorang tengok 'land of the lost'. Bapak lawak giler ok. Lawak ala-ala bodo muahaha. Penin2 lalat aku tgk...sampai nak muntah. Nak muntah bukan sebab lawak yer tapi muntah sebab tengok dalam kenderaan bergerak. So kepala jadi pening mual2 gitu.

Sampai kat sane...ramai wooo. Tapi naseb bek kejap aje beratur. Dah macam fast food plak. Pantas.
1. Beratur
2. Garu2 kepala pikir nak makan and minum ape
3. Order
4. Bayar
5. Tunggu
6. Tunggu lagi...kali ni sambil rebut2 sudu dan garpu sebab takut dah abes nanti
7. Wallaaa~ Makanan dan minuman sudah siap
8. Senang hati
9. Melantak

Ok, dekat sejam jugak laa nak habiskan makanan nyer. Sebab tunggu budak2 habis makan. Sesambil itu, bedal sikit laa kuew teow bebudak ni. Ohh...aku makan nasik lemak dan air bandung. Huh...terbaik!

Sambil tunggu budak2 ni habis makan, datang seorang makcik ni bawak jual kerepek2. Erm....aku part ni memang lemah sangat2. Biasanya, kalau ada kerepek kapit or kerepek rokok tu (tak tau orang len panggil ape) memang aku akan beli. Biasanya 3 dapat rm10. Aku akan ambik satu dan yang len aku bagi orang len. Tapi sebab smlm takde yang aku berkenan so aku tak pilih laa. Tapi biasanya, kalau macam tu pun...aku akan hulur laa jugak rm5 ke...atau koman2 pn rm1. Terutamanya kalau Muslim...perempuan pulak tuh.

Erm...sudahnya. Aku sedih sebab tak bagi apa2 kat makcik semalam tuh sebab aku cuma ada rm50 paling kecik. Duet syiling ada tapi kene geledah beg dulu. Jawabnye...aku tak hulurkan pape. Aku tgk....ramai-ramai kat kedai yang majoriti adalah melayu muslim, sorang pun tak beli dan tak hulur pape. Sedih...

Aku terus sms en.Muh4z. Bila time2 macam nih....how I wish en.Muh4z ada dengan aku sebab memang kami biasanya akan sedekahkan sikit. So kalau aku takde duit..en.Muh4z akan hulur duit dia (well, dia memang suke simpan duit kecik2 nih).

Ish...bila terkenang pasal semalam...aku sedih. Sebab kami dapat makan sedap, minum sedap. Makcik tu entah dah makan entah belom. Entah2 cume beberapa kali je dia dapat teguk minuman satu ari. Erm, aku benci bila aku rase menyesal macam nih. Aku benci sebab aku tak cukup berani nak pinjam aje dulu duit dari ab4ng or k.h3rney. Aku benci aku tak cukup berani nak tanya khabar makcik tuh. Padahal semalam ada je lagi sepinggan kuew teow lebey (kitorg bungkus bawak balik..kalo tak membazir).. Erm...kalau en.Muh4z ada, mesti dia dah buat sesuatu semalam...

Aku personally rasa tak salah kalau nak hulurkan sedekah pada orang2 macam ni...sebab derang bekerja dan berusaha. Bukan setakat duduk tadah tangan. Derang guna segala kudrat yang ada semaksimum mungkin untuk mencari sesuap nasi. Jadi apalah salahnya kita yang cukup sifat, dikurniakan Tuhan kesenangan yang lebih untuk hulurkan sedikit bantuan. Walau sekecik mana pun sumbangan yang kita beri....tapi mesti derang gembira. Itu yang penting. Kegembiraan sekejap derang tu je pun mampu buat derang lupa sekejap yang perut sedang lapar, tekak sedang dahaga, badan sangat letih. Erm....

Aku tau...patutnya aku tak boleh bergantung pada en.Muh4z je bila jadi macam nih. Tapi itu lah antara yang istimewanya dan yang akan aku kenang pasal en.Muh4z nih. Dia murah hati sikit bab2 macam nih. Ada sekali dulu..kitorang benti makan kfc kt highway kot, sekali datang laa pakcik tua berkopiah ni jual keropok ikan. Kesian gile....tengah panas2 terik bawak beg berat ke hulu ke hilir...semua orang taknak beli. Ramai yang tak sudi tengokpun! Macam jijik sangat. Pakcik tu bagi salam pun..ada yang buat2 macam tak dengar! Erm kesian. Pakcik tu tengok semua orang masuk kfc..dalam air-cond, dapat makan dan minum. Kesian...aku cakap kat en.Muh4z, kesian tengok pakcik tuh.

So lepas makan...pakcik tu tegur en.Muh4z. En.Muh4z tanya..berapa ringgit satu peket. RM 30. Kalau beli 2 dapat RM50. Alamak! Mahal laa pulak. Pakcik tu cakap sebab guna ikan apa entah tapi en.Muh4z cakap memang ikan tu mahal. En.Muh4z cakap boleh bagi mama satu...lagi satu bagi kat 4ngah. Tapi aku tak setuju sebab ape entah (hehehe padahal ekonomi diri sedang merundum masa tuh hehehe). So aku geleng laa kepala kat en.Muh4z. En.Muh4z cakap baik2 kat pakcik tuh...pastu en.Muh4z hulurkan rm10 kat pakcik tuh. Pakcik tuh punya laa bersyukur...sambil tadah tangan doakan untuk en.Muh4z. So en.Muh4z cakap laa...doakan lah kesejahteraan dan kebahagian kami. A-min. So..at least, aku tak bersedih lagi sepanjang perjalanan pulang ke melaka pada waktu itu. Alhamdulillah...

Ok, my point here is...walau kita tidak pernah merasa sesusah itu dan serendah itu...tapi hulur-hulurkan lah bantuan. Walau sedikit...kerana apa yang penting keikhlasan. Apalah salahnya kalau kita berkongsi kegembiraan dengan orang lain. Takkan berkurang pun rasa gembira kalau kita berkongsi....


Nota Dahi :
Aku pun nasihatkan diri sendiri...kuatkanlah diri dan hati tu untuk lakukan kebaikan. Buang laa sifat malu untuk buat kebaikan. Buat mende len bleh plak nk buang rasa malu..ish!

No comments:

Post a Comment