04 March 2010

Makan di RESTORAN tapi harga HOTEL

Hari ni tak lapar pun tapi sebab tak busy so nak jugak keluar lunch kat luar. So, i ikut si F@r@h and si C@. We went to satu restoran m3Layu ni. Kedai dia biasa cume nampak proper. Both of them tak mau pun kedai tu but since i've never been there before, so i ajak laa derang pegi kedai tuh. Derang dh pernah pegi kedai tuh and they've told me that kedai x banyak choices. Ok fine! Kami pergi jugak. Oklaa...tak panas. Dia pasang movie. I ordered Fresh orange juice (which is terlalu cair - air je yang lebih, juice sesudu dua jer kot) and kuew teow hailam. Servis not too bad. Masakan pun biasa-biasa jer macam aku makan kat warung tepi jalan...ada udang 2 ekor (besar anak jari AKU sebab anak jari orang len kecik sket) and udang itu tidak fresh yer kawan-kawan. (stok yang kalo masuk mulut takyah kunyah, kemam aje dah cukup untuk dihadamkan). Portion pun normal aje. Seresly macam aku makan kat warung biasa tepi jalan.

TAPI....harganya RM6! I was like...WHATTTTTT!?!?! Kuew teow hailam RM6? Ni aku kat Yugoslavia ke Zimbabwe ni?!?!?! Takde INTEGRITI langsung! Kalau yer pun ko nak untung banyak and cepat kaya, cabut signboard RESTORAN ko tuh...tukar letak HOTEL!!! Kalau ko nak orang datang lagi kedai ko, letak harga mahal so product yang ko jual tu pun kena laa BERBALOI! Ini tak, pikir nak untung banyak and cepat kaya tapi akal ZERO! Aku rasa harga yang patut dia letak untuk 'product' dia tuh dalam RM4.5. Paling mahal pun RM5 laaa bai! Bukan aku berkira dengan duit seringgit aku tuh...tapi bayangkanlah, betapa pincangnya komuniti kita bila setiap orang tak fikir betapa penting untuk kita 'PERFORM' dulu baru dapat 'AWARD', if-you-know-what-I-mean!

Betullah kata seorang bekas Dato' Bandar dulu, Malaysia punya kos sara hidup ni makin lama makin tinggi bukan sebab peningkatan taraf hidup tapi sebab kerendahan nilai INTEGRITI!

"Pencapaian Diutamakan"

No comments:

Post a Comment