08 November 2010

Kepentingan untuk tahu hujung pangkal cerita...

To 'my dear',

"Even a great advocate pun perlu tahu cerita sebenar sebelum membela anak guam"

Kalau tidak, kita cuma membuta tuli membentuk jalan cerita mengikut kehendak diri sendiri dan kepentingan peribadi. Semua orang berhak untuk menceritakan keadaan sebenar.

Kita ni bukan barbarian.

Seorang pembunuh pun diberi peluang untuk membela diri di dalam makhkamah, inikan pula kita yang masih bebas untuk mempertahankan hak masing-masing. Kita jadilah seorang juri yang adil, dengar dahulu cerita kedua-dua belah pihak. Kemudian, gunakanlah deria kurnian Allah swt untuk menilai dan membuat keputusan.

Deria bukan hanya pada mata untuk melihat, tapi juga pada telinga untuk mendengar. Mulut untuk berkata-kata, hati untuk merasa naluri, akal untuk berfikir dengan waras. Allah swt ciptakan kesemua deria saling melengkapi. Bila kesemua deria sudah digunakan tapi telinga ditutup dari mendengar...tidak lengkap lagi putaran untuk sebuah keputusan yang bijaksana. Bila dibuka hati dan akal untuk mengizinkan telinga mendengar, bukalah kedua-dua belah telinga untuk mendengar. Jangan pula kemudian digunakan telinga untuk menilai. Wallhuahlam.


To 'my dear',

I know you gonna read this eventually. Walau tak pernah kau minta maaf dari aku, tapi aku nak kau tahu...aku tetap maafkan kau tiap kali sebelum aku tidur. Kerana itu tanggungjawab aku. Hanya kau yang lebih tahu apa di dalam hati dan akal kau. Aku harap kau tak perlu merasa bagaimana yang aku rasa sepanjang hidup kau. InsyaAllah. Kesombongan kau lebih membahagiakan kau dari sepatah ucapan maaf...I get it.


Nota-hati-terluka :
Ehem ehem...this is not related to en.tunang, obviously. But I do miss him, like...a lot! Being in a long-distance relationship is quite mencabar jugak yer *pat on my back*LOL!

Ohh, KL-Melaka can be considered as long-distance relationship ka? I have a friend yang bercinta for almost 3-4 years, met only few times (less than 10 times!)...one in Malaysia, the other one in UK...fuhh! Itu lagi jauh beza mencabar ka?kan? Bravo to both of you guys! *Dah kawen dah pun, she's pregnant! Hip!Hip! Hooray!* They're really cute together....

No comments:

Post a Comment