06 May 2010

p0SiTivE

i've been meaning to wirte about this but i have not had the chance to do so.

last week, i've attended an executive talk on neuro linguistic by someone yang saya respek. well, ekceli saya dah pernah dengar some of the contents few months back. cuma mungkin kali ni cara penyampaian agak berbeza and i could take this oppportunity to see it in different angle. the talk is very helpful for me to sedar apa yang paling penting dalam hidup.

penceramah mulakan dengan topik : POSITIF

i have to admit...saya memang ada membenci orang. bukan seorang, 2 orang atau 3 orang...tp ramai. and this guy tanya audience..apa yang buat kita benci? apa yang telah dia buat? apa yang dia dah cakap yang buat kita benci? etc2...

ex. : i benci si'krukk,krukkk'
Question : why do i hate him?
Answer : because of his bad manners blah bla bla...
Question : Apa yang baik ada pada dia
Answer : dia banyak knowledge
Conclusion : bukan saya benci dia, tapi saya benci perangai dia.

dalam setiap orang, ada yang baik, ada yang buruk. tapi kenapa kita nak perbesarkan keburukan dan kelemahan lebih dari kebaikan dan kelebihan

i feel bad.

kenapa saya benci orang?
even kadang-kadang, dengan family members pun boleh berlaku perkara-perakar macam ni.

No, i don't hate them. I don't hate my family.
In fact, I love them. they mean the world to me.
tapi perselisihan dan ketidak-fahaman satu sama lain tu laa yang kadang-kadang buat kita terasa lantas terus menterjemahkan perasaan kita itu pada benci. sedangkan, bukan kita benci. kita masih sayang.

To my mama :
K.ngah sayang mama sangat2. Kalau mama takde, separuh dunia k.ngah dah hilang. No one can ever replace her. Walaupun k.ngah byk lawan cakap, degil dan kurang ajar...but mama's loves for me x pernah berubah...thank you mama!

To papa :
Papa laa lelaki yang paling baik dan terbaik skali dalam dunia nih. Tak mungkin dah k.ngah jumpa lelaki macam papa lagi dah.

To ab@ng :
Abang susah nak marah adik2. tapi k.ngah tau abang sayang kitorang semua. abang bleh jaga kitorang kalau mama papa dah tak ada nanti. Moga abang cepat sembuh...k.ngah nak anak2 k.ngah nanti kenal siapa pak long derang...

To @loy :
Paling garang dalam adik beradik but because of da 'garang'ness masa mengajar.k.ngah kecik2 dulu laa buat k.ngah tanam azam nak ikut jejak aloy. I wanna be smart like him.

To K.l1n :
Hohoho...yang ini tak boleh cakap lah...though kitorang x physically rapat...tapi dengan k.lin laa yang k.ngah paling sayang skali sebab kecik2 dulu...k.lin laa yang jaga k.ngah walaupun 'agak' selalu buli k.ngah. k.ngah x boleh dan tak pernah rasa nak gaduh ngn k.lin. i love her so much. she's da coolest sister ever...

To Liy@n4 :
I ada seorang aja adik and I'm very proud of her. She turns out to be someone great. We used to share stories, shoppings, gossips etc...tapi sekarang dah tak ada. mungkin sebab dia pun dah besar and tua kot hahaha. I love her too walaupun kalo ikutkan dengan dia jugak laa yang i byk selisih pendapat pun...tapi what's life kalau tak ada semua tu kan?kan? Itu yang fun LOL

To En. Muh4z :
Thank you. U rock my world...and selalu buat perasaan berbunga kembang-kembang walaupun kadang2 buat bunga tu kuncup balik hahahaha. I love you b.

To my ex-es :
Padan muka korang tak dapat aku hahahaha (eh, cam byk sgt ex hahaha LOL)

Note :
Aku tulis ni, macam laa diorang baca. Erm takpe...this blog is more like a diary. Sekadar luahan apa yang aku rasa. Yang penting, aku sendiri tau.

Peace, no war!

Nota kuku :
Ehh bukan asalnya tadi nak cite pasal executive talk tu ke? erm....tetibe mood bertukar citer pasal lain plak...eniwei, itulah apa yang aku dapat dari execuive talk tuh...bagus, lenkali bleh attend lagi.

3 comments:

  1. beb.. abot beb?

    ko sayang abot tak?

    ReplyDelete
  2. opss..abot? sape ko? muahahaha

    ReplyDelete
  3. pengsan~

    ehh.. bukan aku ker yang ko pinjam RM1K dulu.. biler nak bayar balek nie weihh..

    ReplyDelete