13 January 2010

Tapak tangan, kaca, luka, ubat dan balut

Just wondering,

Kalo tapak tangan terkena kaca & terluka, sure kite akan letak ubat & balut luka tu, betol tak? Kenapa kite kene letak ubat dan balut?

I think, kite letak ubat pada luka tu untuk cepat baik & balut luka tu untuk elak dr terkena apa2 yang boleh buat luka tu rasa lebih sakit lg atau untuk kurangkan rasa sakit...betol tak?

Yes, kalau tak letak ubat and balut pun, luka tu akan baik jugak..
Of course...

Tapi yang mane lebih cepat dan tidak memudaratkan?
I mean, bile dh letak ubat, cepatlah sembuh. Boleh teruskan rutin harian mcm biasa. Bila dah balut, kita tak takut luka tu terkena apa2 and sakitpun tak rasa sgt...kan?kan?kan?
Kalau dibiarkan, perasaan was2 luka tu akan berdarah atau terkena apa2 akn sentiasa ada. Nak buat aktiviti biasa pun susah...ragu2.

Erm,
Nape aku becakap pasal tapak tangan, luka, kaca, ubat and balut?

Tapak tangan adalah salah satu organ (skin area) yg paling sensitif dan paling senang disentuh/ dilihat oleh sesiapa. Di sini, I refer hati as tapak tangan. Hati = Perasaan. Get it?

Bila hati dan perasaan kita terluka, what is the best thing for us to do? How do we know that apa yang kita dah buat adalah yang terbaik to protect ourself?

I've been there before.
And I have to admit that I made wrong decisions.
Aku dah tersilap langkah. Aku tak ubati luka tuh, apatah lagi balut. Aku biar luka tu terbuka and teruskan rutin harian macam biasa. Little did I know that one day luka tu yang akan memakan diri aku, yang akan hancurkan aku. Aku buka peluang untuk kaca yang sama terus lukakan aku. Luka aku makin merebak.

Sekarang, aku masih gagahkan diri supaya tak kalah dengan rasa sakit. Aku kene terus hadapi jugak.
Part of being adult is to face the consequences of the choices you made. Aku yang pilih untuk biarkan luka tu terus berdarah. Nak taknak, aku kene tahan, sabar dan redha. Cuma Allah swt yang tahu berapa byk airmata aku mengalir untuk terus tahan derita sakit tuh.

Aku cuma berdoa, agar aku tidak kalah dengan kesakitan luka yang aku alami. Moga Allah swt akan sembuhkan aku dari derita yang aku lalui selama ini. Moga aku dilindungi dari terus disakiti..

Aku tak mau lagi tapak tangan aku terus dilukai oleh kaca yang sama mahupun kaca yang lain. Bagi aku, lebih baik aku mencari penawar yang terbaik untuk ubati luka aku. Aku tak akan balut luka tu. Sebab, biar luka tu mengingatkan aku supaya lebih berhati-hati dan tidak dilukai lagi.

Andaikata, kaca itu masih di situ atau ada kaca yang lain, biarlah pecahannya tidak setajam kaca yg telah melukakan aku sebelum itu.

A-min.

P/S : Cukuplah sakiti aku.




No comments:

Post a Comment