16 May 2011

Funny, no?

It is funny you see...

Dalam 5 orang yang ada kereta, 1 tidak pernah memandu dan 4 lagi sudah memandu . Dari 4 yang memandu tuh, 3 dah eksiden. Dari 3 yang pernah eksiden tuh, 2 kritikal. Dari 2 yang kritikal tuh, 1 maut.

Jadi...
Adakah kerana kereta yang dipandu, kita maut eksiden? Atau kerana si pemandu yang sebabkan maut? Risiko maut eksiden ada setiap hari setiap saat atas sesiapa saja tak kira tua muda, miskin kaya, sihat sakit etc. Tapi, kenapa makin ramai yang beli kereta dan memandu? Semua nak mati eksiden ke? Patut tak aku beli kereta dan memandu padahal ancaman maut atas jalan tuh sentiasa ada?

Soalan : Perlukah aku teruskan niat untuk memandu?

Ajal maut jodoh ditangan tuhan.

Walau aku ditakdir tuhan maut diatas jalan, tapi biar aku maut dalam keadaan yang beriman dan redha dengan qada' dan qadar tuh. Andai aku eksiden tapi tak maut, itu tanda tuhan beri aku peluang kedua.

Biar walau ancaman maut eksiden sentiasa ada, tapi aku kena berani jugak bawak kereta dan memandu. Yang penting, sentiasa muhasabah diri dan nilai hasil pemanduan diri sendiri.

Wallahuahlam.

No comments:

Post a Comment